ÚstínadOrlicíDnes.cz
ÚstínadOrlicíDnes.cz » Zprávy » Vaše zprávy » Článek v rubrice Z regionu

České dráhy spouštějí trenažery pro strojvedoucí

05.04.2019
České dráhy uvedly ve čtvrtek v České Třebové do provozu první z dvojice simulátorů řízení vlaků, které jsou novinkou ve výcviku strojvedoucích. Druhý se nachází v Praze-Vršovicích. Obě zařízení stála národního dopravce více než 30 milionů korun a jde o vůbec první trenažery svého druhu u nás. Po pilotním provozu, který bude trvat několik týdnů, budou výcvikem na simulátorech procházet všichni uchazeči o práci strojvedoucího v rámci přípravných kurzů. Zároveň zde budou výcvik provádět i všichni stávající strojvedoucí, a to minimálně jednou ročně.
Ilustrační snímek | Foto: ČD
"Simulátory nám pomohou lépe připravit uchazeče o práci strojvedoucího na výkon jeho povolání a u stávajících strojvedoucích zlepšit jejich návyky při práci. Podstatná bude také příprava na provozní situace, se kterými se začínající strojvedoucí při jízdním zácviku na lokomotivách vůbec nemusí setkat a i zkušení strojvedoucí se s nimi setkávají jen výjimečně. Může jít například o jízdu vlaku na přivolávací návěst, v mezistaničním oddílu, obsazenou kolej," vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec a dodává: "Oba simulátory chceme v příštích letech ještě zdokonalovat a doplňovat o další moderní prvky, které přibydou na našich lokomotivách. Patří mezi ně především evropský vlakový zabezpečovač ETCS, který v příštích letech nainstalujeme na stovky našich vozidel pro koridory."

Moderní trenažery věrně kopírují prostředí kabiny strojvedoucího se všemi ovládacími prvky. Obě zařízení jsou designována tak, aby přesně vyhovovala potřebám a požadavkům Českých drah. Výchozím modelem pro kabiny simulátorů je sice jednotka z "rodiny Panterů", jinak ale kabina nepředstavuje konkrétní typ vozidla. Ovládací a zobrazovací prvky jsou přizpůsobeny tak, že je možné simulovat jízdu také s dieselovou lokomotivou.

"Na trenažeru je možné nasimulovat prakticky všechny situace, které mohou v provozu nastat, včetně těch mimořádných, jako jsou např. překážky na trati atd. Výcvik bude zaměřený na ty situace, ve kterých strojvedoucí nejčastěji chybují, a které mohou být, nebo byly, příčinou mimořádných událostí. Zároveň bude výcvik zaměřen na situace, které se v běžném provozu nedají nacvičit vzhledem k tomu, že vznikají neplánovaně. Jedná se především o různé poruchové stavy na trati nebo nepravidelnosti v dopravě a z toho vyplývající komunikace strojvedoucího s výpravčím nebo dispečerem," popisuje primární využití trenažerů Jiří Lukeš, vedoucí oddělení vzdělávání ČD.

Simulace jízdy vozidla zobrazuje strojvedoucímu odpovídající venkovní prostředí, tedy kolejiště včetně návěstidel, železničních stanic a zastávek, přejezdů a okolní krajinu včetně zástavby apod. Instruktor nejdříve připraví scénář. Poté, co na dané zadání strojvedoucí absolvuje trasu, systém vyhodnotí správnost provedení. Instruktor poté se strojvedoucím celou jízdu podrobně rozebere a vyhodnotí.

Příprava strojvedoucích Českých drah

Příprava nového strojvedoucího u Českých drah trvá téměř rok. Zájemci o práci nejdříve stráví několik týdnů v některém z Oblastních center provozu ČD, kde se jako "strojvedoucí v přípravě" seznamují s jednotlivými pracovišti a získávají první praktické zkušenosti. "Další měsíc pak stráví v Dopravním vzdělávacím středisku v České Třebové, kde se připravují ke zkoušce k získání licence strojvedoucího u Drážního úřadu a k interní zkoušce, která umožní zařazení uchazeče do jízdního výcviku. V této fázi absolvují budoucí strojvedoucí také první výcvik na simulátoru. Současně s jeho instalací jsme provedli rekonstrukci školicího střediska v České Třebové," říká Blanka Havelková, předsedkyně představenstva Dopravního vzdělávacího institutu, který zajišťuje vzdělávání zaměstnanců Českých drah. Po úspěšném zvládnutí obou zkoušek nastupují do jízdního výcviku, který trvá podle platné legislativy nejméně 12 týdnů. České dráhy v tomto případě uplatňují délku výcviku 15 - 24 týdnů. V průběhu celé přípravy absolvují uchazeči další měsíční kurz, v rámci kterého se připravují na řízení konkrétních typů vozidel a řešení konkrétních provozních situací. V tomto období strojvedoucí opět nejméně dvakrát absolvuje výcvik na simulátoru. Po splnění všech výše uvedených požadavků následuje další zkouška a poté již nasazení do provozu. Délky kurzů a jejich obsah jsou stanoveny zákonem. Proces výcviku strojvedoucích u Českých drah trvá nejčastěji 8 - 10 měsíců.

České dráhy jsou jediným dopravcem v České republice, který se výcviku strojvedoucích systematicky věnuje. Tuto práci u národního dopravce v současné době vykonává okolo 3 500 lidí. Zhruba 200 je pak na pozici strojvedoucích v přípravě. O práci strojvedoucích mají stále častěji zájem i ženy, kterých je v současné době u Českých drah 22.
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na Google+ Sdílet na Twitteru

Od soboty startuje druhý denní pár spojů do Krakova

Od soboty 13. dubna startuje druhý denní pár vlaků z České republiky do Krakova. Rozšiřuje se tak nabídka spojení do turisticky velmi atraktivního města zapsaného na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. České dráhy nabízejí v kooperaci se ...

Syn vyhrožoval rodičům újmou na zdraví

12.04.2019 | Krimi

Včera jsme zahájili trestní stíhání dvaačtyřicetiletého muže z Orlickoústecka pro přečin nebezpečné vyhrožování. Toho se měl dopustit vůči svým rodičů ...

Tento týden již čtvrtý požár na Pardubicku, který způsobil komín

12.04.2019 | Krimi

Deset jednotek hasičů likvidovalo ve čtvrtek v 18.46 hodin požár střechy rodinného domu v obci Svatý Jiří. Při příjezdu první jednotky na místo byla j ...

Pylová sezona je již v plném proudu, nepodceňujme proto příznaky možné alergické reakce

05.04.2019 | Další

Podle České lékárnické komory (ČLnK) navštěvuje lékárny stále více dospělých lidí s alergickými příznaky. Alergie může postihnout pacienta v jakémkoli ...

Ne každá práce se započítává do důchodového pojištění

05.04.2019 | Ekonomika, podnikání

Chodit dlouhodobě pouze na brigádu a pracovat na dohodu o provedení práce se nemusí vyplatit, když pracovník později žádá o invalidní důchod. Může se ...



Pondělí 22.4.2019
Pardubický kraj
Další regiony »






Copyright © 1/2009-2019 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS
Tento web používá cookies, jeho dalším používáním s touto skutečností souhlasíte. Další informace najdete zde.