ÚstínadOrlicíDnes.cz
ÚstínadOrlicíDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Hedvábná stezka - znovuzrození

03.10.2019
Byla tady kdysi a je tady i dnes. Hedvábná stezka je nejstarší a nejdelší obchodní cestou světa, její historie se začala psát zhruba před dvěma tisíci lety. Zpočátku spojovala Čínu s říšemi střední Asie, někdy kolem roku 130 př. n. l. se prodloužila do starověkého Říma. A ten a spolu s ním postupně celá Evropa byl ohromen jemností hedvábí, jež dalo obchodní cestě jméno. Karavany ovšem z Říše středu vozily i koření, papír, porcelán, barviva, parfémy, drahokamy nebo léky. Opačným směrem putovalo hlavně sklo, tepané předměty, koně a otroci. V 15. století ale po mnoha problémech obchod postupně utichl.
Překladiště v České Třebové | Foto: Metrans
Novou hedvábnou cestu představila Čína v roce 2013. Ambiciózní plán zahrnuje výstavbu přístavů, silnic a železnic k propojení Asie, Evropy a Afriky. Vedle pozemní části vedené z velké části po železničních kolejích, vzniká i námořní Hedvábná stezka, jež spojí čínské východní přístavy s Evropou.

"V současné době je do programu Hedvábné stezky zapojeno 126 zemí a 29 mezinárodních organizací, které se podílejí na jejím budování. Aktuálně využíváme severní a jižní cestu, která na trase z Číny do Evropy propojuje 50 měst v 15 evropských zemích. Končí ve východopolském terminálu Malaszewicze u hranic s Běloruskem, kde je hlavní evropský hub, z něhož zboží putuje do ostatních měst jako je Česká Třebová (hlavní terminál pro Českou republiku), Bratislava, Norimberk, Hamburk a další," popisuje David Knobloch, prokurista společnosti Geis Air+Sea CZ, a dodává: "Přeprava je organizována pomocí pravidelných spojů, a do konce roku 2019 se předpokládá uskutečnění 14 tisíc cest."

Svůj terminál, byť menší, má také Praha a Bratislava. Bratislava je pak výchozím bodem pro zásilky mířící dál na Slovensko, do Rakouska, Maďarska, Rumunska, Chorvatska či do Itálie. "Vzhledem k pravidelnosti přepravy mohou naši zákazníci počítat s tím, že jejich zásilky dorazí do hubu v České Třebové v ideálním případě dokonce už za 14 dnů," zdůrazňuje Knobloch.

Přepravní servis má aktuálně roční kapacitu 100 000 TEU (Twenty-foot equivalent unit - 20 kontejner je základní měrná jednotka v celokontejnerové přepravě). "Již nyní se ale počítá s jeho zvýšením až na 300 000 TEU ročně," říká David Knobloch a přidává jedno porovnání:
Jako modelový příklad uvádíme přepravu palety o rozměrech 120x80x100cm a váhy 500 kilogramů z čínské Šanghaje do Prahy.
Pokud budeme porovnávat leteckou ekonomickou a železniční přepravu, tak se bavíme "jen" o úspoře zhruba pět až sedm dní ve prospěch letecké a to díky neustále se zrychlujícímu servisu železniční přepravy. Cena za leteckou přepravu ale bude o 60 až 70 procent vyšší.
U námořní přepravy je rozdíl v čase asi 20 dní ve prospěch železniční, ale nákladově vychází námořní přibližně o 85 procent levněji v závislosti na sezóně.
Autor: Dana Samková
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

Budování železničního muzea v Dolní Lipce začne zprovozněním kolejiště u výtopny

Radní Pardubického kraje schválili investiční záměr a vypsali výběrové řízení na zprovoznění kolejiště k výtopně v rámci železničního depa v Dolní Lipce. Jedná se o první připravované práce v rámci záměru na vybudování železničního muzea, na který ...

Tvrz Bouda zahájila turistickou sezonu s novým zábradlím, expozicemi a publikacemi

Ústí nad Orlicí - Na tvrzi Bouda byla v pátek odstartována hlavní turistická sezona. Zároveň zde byla pokřtěna nová informační brožura a kniha Pohrani ...

Do zákaznických center v České Třebové a Pardubicích zavítá ČEZ Akademie a poradí s úsporami energií

Asi každý řeší otázku, jak ušetřit za energie. Navštivte Zákaznické centrum a v rámci putovní ČEZ Akademie obdržíte rady, jak ušetřit na energiích a d ...

Nadace ČEZ přispěla částkou 52 tisíc korun na obnovu ovocného sadu v obci Plchovice

Výsadbou nových stromů v obci Plchovice obnoví sad, který zde byl původně. A nejen to, nové stromy budou řešit i podmáčenou půdu v některých místech. ...

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu úseku D35 Džbánov - Litomyšl

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo dnes 8. dubna 2024 stavbu 7,6 kilometru dlouhého úseku dálnice D35 Džbánov - Litomyšl. Práce za 3,42 miliardy Kč ...





Pátek 26.4.2024
Pardubický kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes