ÚstínadOrlicíDnes.cz
ÚstínadOrlicíDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

V údolí Tiché Orlice skončila poslední fáze modernizace 1. koridoru

30.06.2023
ÚSTÍ NAD ORLICÍ - Dnešním dnem končí dva a půl roku trvající modernizace koridoru mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí. Zítra se sem vrátí poslední dálkové vlaky odkloněné přes Havlíčkův Brod. Kompletní obnova železniční infrastruktury odstranila propady rychlosti, zvýšila bezpečnost dopravy a především její plynulost. Proměnila se také brandýská stanice, moderní nástupiště a podchod nabízí komfortní přístup k vlakům, novou fasádu i okna dostala výpravní budova.
Foto: mdcr.cz
Úsek, který prošel rekonstrukcí, měří téměř 10 kilometrů. Trať čekala na významnější opravu přes dvacet let. "Dlouho plánovanou modernizaci z poloviny devadesátých let minulého století zhatily povodně v roce 1997, které si pro rychlé obnovení provozu vyžádaly především nezbytné opravy poničených mostů. Na prahu nového tisíciletí se pak prověřovaly různé varianty, které by přinesly hlavně požadovanou rychlost 160 km/h. To ovšem znamenalo vzhledem k terénu v údolí Tiché Orlice pracovat s alternativami nové trati s tunely," přibližuje ministr dopravy Martin Kupka. Vysoké investiční náklady takové stavby vrátily do hry původní možnosti. Nevyhovující stav trati pak urychlil přípravu potřebné revitalizace. Zpracování kompletní dokumentace trvalo rekordně krátký čas, jeden rok, a práce mohly odstartovat na jaře 2021.

"Náročná modernizace cílila už od přípravy na odstranění propadů rychlosti, zajištění maximální plynulosti dopravy vytíženého koridorového úseku a zvýšení bezpečnosti provozu. Oblouky o malém poloměru nám bohužel nedovolují zvýšit maximální rychlost na více než 110 km/h při jízdě pod ETCS," vysvětluje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Stavba se dotkla železničního svršku včetně hloubkové sanace spodku pomocí technologie hutněných štěrkových pilířů. Komplexní rekonstrukcí prošlo trakční vedení, staré zabezpečovací zařízení nahradil nový elektronický autoblok. Výraznou modernizací prošly tři přejezdy a investice zahrnovala i stavbu protihlukových stěn o délce 392 metrů. "Zrušením zastávky Bezpráví a vybudováním nové odbočky jsme podstatně zvýšili propustnost trati, hlavně v případě mimořádností či výluk. Navíc regionální spoje dříve zastavující v Bezpráví už nebudou narušovat jízdu dalších vlaků. Stabilitu dopravy jsme od samotného začátku vnímali jako prioritu," doplňuje Jiří Svoboda.

"V rámci stavby jsme s ohledem na životní prostředí využili nejmodernější technologie. Na výměnu kolejí jsme nasadili speciální strojní sanační kolejovou linku. Finální práce jsme pak rozdělili na čtyři etapy a zvolili takové postupy, abychom zkrátili délku jednokolejného úseku a minimalizovali tím dopad na provoz vlaků," říká za zhotovitele generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS Martin Borovka.

Citelnou provozní brzdou celého úseku byla vedle dlouhého mezistaničního úseku i samotná stanice Brandýs nad Orlicí. Její úrovňové řešení značně komplikovalo dopravu. Nyní jsou zde dvě vnější jednostranná nástupiště o délce 220 metrů, přístup k nim je bezbariérový a pod kolejištěm se zřídil nový podchod. Díky rekonstrukci stanice už zastavující vlaky nebrzdí projíždějící dálkové. Benefity toho pocítí i řidiči a chodci na přejezdu přímo ve stanici, výrazně se totiž zkracuje doba jeho uzavření. Z modernizace těží rovněž nákladní doprava, vlakům slouží výhybna s dostatečně dlouhými kolejemi. Pomyslnou tečkou za celou rekonstrukcí je i částečná oprava výpravní budovy, která má novou fasádu, okna a dveře.

Zhotovitelem prací bylo sdružení firem EUROVIA CS, Chládek a Tintěra, Pardubice, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha. Celkové investiční náklady stavby dosahují výše 4,16 miliardy korun.

Projekt Ústí n. O. - Brandýs n. O. - původní stopa, BC je navržen k financování Evropskou unií z Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility; RRF) v rámci Národního plánu obnovy. Aktuálně je spolufinancován z úvěru Evropské investiční banky (EIB).

Zdroj: Ministerstvo dopravy
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

Parní vlak propojí Pardubický a Královéhradecký kraj. Cestující mají jednu z posledních možností projet se na hlavním koridoru

Letní jízdy parních vlaků Pardubickým krajem jsou od 29. června v plném proudu. V sobotu 20. července čeká na zájemce o železniční nostalgii mimořádná okružní jízda, která propojí nejen Pardubický a Královéhradecký kraj, ale také obě krajská města. ...

Ve východních Čechách zjistila ČOI ve více než polovině kontrol prodej alkoholu a tabákových výrobků mladistvým

Inspektoři České obchodní inspekce, regionální inspektorát Královéhradecký a Pardubický, uskutečnili v červnu v pěti kontrolních dnech mimořádnou kont ...

Burza filantropie pomůže v obtížné situaci mladým lidem k získání řidičského průkazu

Řídím, tedy jsem (lépe zaměstnatelný). To je název nejúspěšnějšího projektu první letošní Burzy filantropie, který má pomoct vybraným mladým klientům ...

České dráhy nasadí v Pardubickém kraji dalších osm jednotek RegioPanter

České dráhy nasadí v kraji dalších osm jednotek "RegioPanter", které cestující už znají z tratě 031, kde zajišťují provoz mezi Pardubicemi, Hradcem Kr ...

Železniční uzel v České Třebové projde celkovou modernizací

Správa železnic hledá zhotovitele rozsáhlé modernizace železničního uzlu v České Třebové. Ten plní významnou roli jak v osobní, tak i nákladní dopravě ...





Pondělí 22.7.2024
Pardubický kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes